4 érv a meseterápia mellett, mellyel kezelheted gyermeked alvási gondjait

Az alvás alapvető emberi igény bármilyen életkorban. Gyermeked fizikai és mentális teljesítőképessége, valamint érzelmi állapota nagyban függ attól, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű alvásban részesül-e. Lényegében a mindennapi jólléte, általános közérzete, érzelmi kiegyensúlyozottsága múlik az alvásától. A gyermekek alvásmennyisége kor szerint változik: 1 éves korukig 14-15 óra, 1-3 éves kor között 12-14 óra, 3-5 éves kor között 11-13 óra, 6-12 éves kor között 10-11 óra, 12-18 évesen 8-9 óra. gyerek alvászavar

Alvászavar, álmatlanság? 4 ok, amiért gyermekednek alvási gondjai lehetnek

  1. Felbomlik a családi egység

Nem kell a válás gondolatának felmerülnie ahhoz, hogy a szülők között megbomoljon az egység. A párkapcsolat gondjai, a hangos veszekedések éppúgy bizonytalanságot keltenek a gyermekben, mint a zárt ajtók mögötti, eltitkoltnak vélt viták. Ne legyenek illúzióink, a gyerekek mindent éreznek, akár elrejtjük a problémáinkat, akár nem. A felnőttek gyerekek előtti vitatkozása értelmet nyer, ha valódi megoldással zárul és ezáltal pozitív példaként raktározódik el a gyermekben. Amennyiben a konfliktuskezelés sikertelen, a gyermek máris bizonytalanná válik, ami egy idő után félelemmé alakulhat. Ez abban nyilvánul meg, hogy fél a sötétben, gyakran felijed éjszaka vagy csak átjár a szülői ágyba, illetve a már szobatiszta gyermek újra bepisil. Sosem az a baj, hogy a szülők veszekednek, hanem hogy nem oldják fel a konfliktus általi feszültséget. Ezt a „megbomlott egységet” viszi a gyermek az éjszakába alvászavar formájában.

  1. Túl sok elvárással találkozik

Ebben az esetben nem magát a gyereket látjuk, hanem egy mini felnőttet, akinek az igényét a mi elvárásaink szerint akarunk kielégíteni. Mit értünk elvárás alatt? Amikor nem az életkorának megfelelő feladatokat adunk neki. Kisgyermekkorban például még nem várhatjuk el tőle, hogy eldöntse, mi legyen a hétvégi program, vagy hogy melyik kenyeret vegyem meg, vagy hova menjünk nyaralni. Az ehhez hasonló döntések meghozatalához nincsenek megfelelő információi, túl nagy erőfeszítést igényel a részéről, hogy beleálljon a döntéshozás felnőtt feladatába. Szorongás jelenhet meg nála, s mivel szeretne a szülei jó gyereke lenni, mindent megtesz, hogy megfeleljen az általa érzett elvárásoknak. Az egész napos feszült megfelelni akarás után azonban a kiengedés csak éjszaka tud megtörténni. És ezt szó szerint kell értelmeznünk, mert az éjszakai bepisilések egy része valóban a nappali feszültség megszűnése általi kiengedés következménye. De ide tartozik még az a jelenség is, amikor viselkedésével akar megfelelni nekünk, azaz túl jó gyermek lesz. Napközben mindent a felnőttek elvárásai szerint tesz, de ez akkora belső feszültséget generál benne, amit csak éjszaka, alvás közben tud elengedni.

  1. Túl sok délutáni programja van

Szülőként azt gondoljuk, hogy a változatos programok már egészen pici kortól szükségesek és hasznára válnak gyermekünknek. A sűrű napi ritmus, a délutáni elfoglaltságok (szakkör, edzés, különóra) nagyon-nagyon megterhelőek a gyermekek számára. A reggeltől délutánig tartó impulzusok feldolgozása ideális esetben délután történik meg, az ő személyes szabadidejében: szabad játékkal, semmittevéssel, unatkozással a gyerekszobában vagy az udvaron. Szabad játék alatt természetesen az életkorának megfelelő játéktevékenységet értjük. Semmiképpen nem javasoljuk a digitális készülékeket, mint pihenést szolgáló eszközöket, mert a túlzott információáradattal a gyermek idegrendszerét tovább terhelik. Ha az óvoda, iskola végétől a fürdésig tartó időszakban az információk feldolgozása nem történik meg, akkor a gyermek az egész nap átélt információk tömkelegével, ebben a zaklatott, túlterhelt állapotban „hajtja álomra” fejét. S bizony ilyenkor jöhetnek a rémálmok, a felkiabálás, a szülői ágyba kúszás.

  1. Ősbizalom vesztés

Az egészséges gyerek hisz a jó győzelmében, a tündérmesékben. A valódi meseképek örök érvényű igazságokat hordoznak. Legbelül megvannak az ősképeink: király, királylány, boszorkány, stb. Külsőleg például mindenkinek más királya van, de az értékek és a minőség, amit a király hordoz, ugyanaz. Ez az őskép. Amikor egy gyermeket túl sok fájdalom és csalódás ér az őt ért megpróbáltatások miatt, elveszíti hitét a világgal szemben, s ezt úgy fejezi ki számunkra, hogy nem hisz többé a jó győzelmében. Ilyenkor az is előfordul, hogy minduntalan azokkal a szereplőkkel azonosítja magát, akik a mesében nem a jót, hanem a rosszat képviselik. Ha túl sok stressz éri, ha megbomlik az egység körülötte, mert a szülők válnak, vagy akár meghal egy családtag vagy az óvodában/iskolában mások általi kirekesztettséget, durvaságot él át, vagy gyakran kerül kórházba, akkor igazán fontos megtámogatni őt a gyógyító mesékkel, és visszaadni a világba vetett hitét, más szóval az ősbizalmát.

4 érv, amiért érdemes a gyógyító meséket választanod

Olvass gyermekednek elalvás előtt, hogy segítsd őt a napi impulzusok és az őt ért stressz feloldásában:

  • Szólj hozzá saját nyelvén, ami a mese
  • Lazítsd el őt a mese hangulatával
  • Burkold be a mese biztonságos közegével
  • Fejleszd az EQ-ját, azaz érzelmi intelligenciáját a mese által

4 helyzet, amikor érdemes meseterápiás foglalkozást választanod

  • amikor a gyerek elveszíti a felnőtt világba vetett hitét, megnyugtatásához nem elég az esti mese
  • amikor felületesen fogadja el, vagy akár visszautasítja a mesét
  • amikor már te, mint szülő nem tudsz hitelesen mesélni
  • amikor már kifogytál az eszközeidből, mint szülő

gyógyító mesék